Soest, 30-06-2024

Beste Lezer,

Sinds de oprichting heeft het bestuur van Stichting Behoud Overhees nog geen nieuwsbief naar buiten gebracht.

Hoogste tijd dus om van ons te laten horen!

Op 26 november 2023 is de Stichting Behoud Overhees officieel opgericht, maar dan ben je er als stichting nog niet. Je hebt immers een bankrekeningnummer nodig om donaties en giften te kunnen ontvangen. Met het zo vergaarde bedrag kan de stichting dan weer informatieavonden organiseren of bijstand verlenen in een lastige situatie. Niet elke bank wil en kan voorzien in een bankrekening voor stichtingen en/of verenigingen. Vaak is dat al op hun website terug te vinden.

Zeer kort na oprichting heeft de penningmeester dus contact gezocht met een bank. Echter, na het invullen van de nodige documenten, geruime tijd afwachten, bleef het maar doodstil. Uiteindelijk kreeg de penningmeester helaas het bericht dat deze bank voor onze stichting geen rekening zou gaan openen. Dat was een grote teleurstelling!

Vervolgens een andere bank gezocht waar de hele procedure weer van voor af aan gevolgd moest worden. Vooraf nog geïnformeerd of deze partij wél een rekening voor de stichting kon openen. Weer alle documenten in orde gemaakt. Weer afwachten en … daar kwam het verlossende bericht: een bankrekening wordt voor ons gemaakt.

Intussen zijn er natuurlijk wat kosten gemaakt. Allereerst de oprichtingskosten. Dan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook waren er kosten voor de verspreiding van onze kerstkaart, waarmee we ons op een originele manier gepresenteerd hebben.

Gelukkig kunnen we nu iedereen die toegezegd heeft de Stichting te willen steunen met een donatie vertellen dat het geld overgemaakt kan worden, maar natuurlijk ook iedereen die na het bekijken van onze website geïnteresseerd is geraakt en ons wil steunen met een donatie of gift.

Ons rekeningnummer is: NL35 ABNA 0132 2648 62 t.n.v. Stichting  Behoud Overhees

Helaas is het vooralsnog niet mogelijk voor de stichting te werken met een tikkie of een QR code. Een tikkie is niet mogelijk voor stichtingen of verenigingen en een QR code is financieel gezien op dit moment te kostbaar. Contant is voorlopig nog wel mogelijk.

We hopen van harte dat velen onze Stichting een warm hart toedragen en ons financieel zullen gaan steunen. Daarmee kunnen wij activiteiten gaan ontplooien.

Er zijn, nog steeds, zorgen over het leefklimaat, zowel voor de mens als voor de natuur. Er leven plannen bij de gemeente om, als het even kan, Overhees vol te bouwen tot aan het spoor. Echter, de wijk volbouwen gaat ten koste van veel groen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een groene leefomgeving veel bijdraagt aan het welbevinden van de bewoners. Laten we dus vooral zuinig zijn op het groene overgangsgebied.

De gemeente is er groot voorstander van om bewoners, omwonenden te laten participeren in hun ontwikkelingstrajecten. Op deze participatie wordt nog niet professioneel ingestoken, bewoners worden (nog steeds) voor een gemeentelijk karretje gespannen. Het voorbeeld van flexwoningen op het weiland staat nog steeds vers in ons geheugen gegrift. 225 wooneenheden voor zo’n 750 – 800 Oekraïense vluchtelingen. Andere doelgroepen waren niet in beeld. Na verloop van tijd bleek het project over diverse doelgroepen te gaan. En waar het betreft de veiligheid: “als u als omwonende nu aangeeft waar u zich zorgen om maakt, dan zullen wij onderzoeken of de veiligheid in het geding is”, maar een gemeente hoort eerst zelf een gedegen onderzoeksrapport te presenteren. Het zijn maar twee voorbeelden, u weet er wellicht nog meer. Schroom niet om dit aan het bestuur kenbaar te maken. Dat kan onder andere via email: info@stichtingoverhees.nl .

Een hartelijke groet,

Jettie Verhees                       voorzitter